Sondex Cup 2015, 2. runde

Efter første rundes tre remiser i IM-gruppen faldt der en gevinst i ét af lørdagens første tre partier. Den kom i opgøret mellem Jens Ove Fries Nielsen og Bjørn Møller Ochsner som sidstnævnte vandt. Jens Ove pressede og lod Bjørn vinde en kvalitet. I træk 18 tilbød han yderligere en løber, og havde sort taget den, kunne angrebet være lykkedes, men Bjørn spille “stabiliseringstrækket” 19. -, Lc8 og spillede derefter fordelen hjem.

Jakob Vang Glud og Nikolaj Mikkelsen spillede remis efter 27. træk, og samme udfald fik partiet mellem Rasmus Skytte og Daniel Semcesen, hvor Skytte havde så god kontrol at kommentatorrummet mente at det kun kunne ende med 1 eller X …

I Mester 1 fik Attila Gergacz oprejsning for gårsdagens “sang- und klanglose” nederlag. I partiet med hvid fik han godt fat med sin Lb5-variant mod Jakob Aabling-Thomsens sicilianer, og efter partiet mente Jakob at han stod dårligt allerede efter 7. træk. Gevinst til Attila efter 32 træk.

Lars Hansen havde hvid mod klubkammeraten fra Skakklubben af 1968 Martin Matthiesen, og åbningen endte efter en trækomstilling i en variant af Fransk – hvor hvid stod forkert. De problemer fik Lars ikke løst trods et stort tidsforbrug, og efter 33 træk havde sort vundet.

Halvard Hagesæther forsøgte sig med hvid også med Lb5 mod siciliansk i partiet mod Igor Teplyi, men ikke med helt samme effekt som i Gergacz-Aabling-Thomsen, og efter de 64 træk måtte han stryge flaget.